Vélemény - Pro&Kontra - Varga Csaba Béla: Santa és az Éj asszonya

Fülszöveg


A sötét középkorban a fekete halál pusztítása után Rómában néhány befolyásos főpap létrehozta a szent inkvizíciót. A könyörtelen szervezet rettegett boszorkányvadászai semmilyen árat nem sokallnak azért, hogy megtisztítsák a világot, és újra csendes legyen az éj. 
Klaus Santo azonban más, mint a többi osztag parancsnoka. Nem hajlandó minden nőt boszorkánynak tekinteni, így állandó harcot folytat azokkal, akik úgy vélik, inkább égjen el máglyán száz ártatlan, mintsem hogy egyetlen bűnös is megmenekülhessen.
A háborúk, a járványok és az éhezés korában nem létezik nagyobb kincs, mint az élet.
Klaus Santo, akinek kisgyerekként kellett végignéznie, ahogy a családját lemészárolják az Éjszaka szörnyetegei, élete minden napján azért harcol, hogy elhozza ezt az ajándékot a védteleneknek, de mindenekelőtt a gyermekeknek.
És ha kell, bárkivel hajlandó szembeszállni érte: az Éjszaka démon asszonyával, a Pokollal szövetkező sötét lovaggal, a lázadó herceggel, az egyház fanatikus főpapjaival, de akár a világot a háttérből titkon irányító ősöreg hatalmasságokkal, a Nagy Játszma halhatatlan uraival is.



Műfaj: szórakoztató irodalom, fantasy, alternatív történelem
Kiadó: Delta Vision, 2014.
Oldalak száma: 424 oldal
Eredeti cím: Santa és az Éj asszonya
Saját, dedikált példány
Nox Placida-trilógia 1. kötete

Vélemény


Megmondom őszintén, én nem nagyon tudtam hova tenni ezt a könyvet, mielőtt elkezdtem olvasni, nem tudtam, mire számítsak. Mikulás meg középkor, boszorkányok és boszorkányvadászok, történelem, Európa, mágia, vallás, Szentföld, valahogy olyan kuszának tűnt az elején, aztán a végére kicsit talán megenyhültem és a dolgok is a helyükre kerültek. Nem gyerekmese, az biztos, viszont jó kis alternatív történet a Mikulás általunk ismert legendáihoz.




Ott voltunk a Santa és az Éj asszonya könyvbemutatóján, és valaki azt mondta, azért szereti Varga Csaba Béla könyveit, mert teljesen kiszámíthatatlanok. Ezzel a kijelentéssel én egyet is tudok érteni. 
Az egyik pillanatban ezen a lapon még minden rendben van, a másik oldalon pedig elsodor minket az akció cunami.

A könyv egyrészt egy felnőtteknek szóló komor mese, ahol már az első pár oldalon fejek hullanak, másrészt pedig a Mikulás még sosem volt ilyen tökös.
Persze ez talán el is várható, ha már a sötét középkorban játszódik a történet, ahol még van mágia és léteznek a mítoszok és legendák lényei.

Azt szeretem a könyveiben, hogy előbb-utóbb előjönnek a háttérben megbúvó magasabb szálak, amik mozgatják a cselekményt, olyan mint egy puzzle, amiből kapunk pár darabot, ami sejtet valamit, de mégis  csak a további kötetekben derül ki, hogy anis néz ki az egész kép.






Jó az ötlet, ami a Mikulást teszi a történet középpontjára, engem kicsit talán zavart, hogy tudom, a történelem nem éppen úgy zajlott, ahogy :)
Logikus történetvezetés: 4 / 5

Szépen kitalált, felépített történet. Nehéz hibát találni egy olyan történetben logikai szempontból, ami egy kitalált múltban játszódó fantasy, mégis sok más könyv elcsúszik ezen a ponton és tele van ellentmondásokkal. Szerencsére itt ilyet én nem vettem észre.
Logikus történetvezetés: 5 / 5

400 oldalas kis könyv, jó betűmérettel és tagolással, a történet is szépen kitölti, nincsenek soktízoldalas, laposabb részek
Vastagság, terjedelem: 5 / 5

Se nem rövid, se nem hosszú, kényelmes fogású, nincs probléma a betűmérettel sem, és nem érezni laposnak, vagy épp elnyújtottnak sem a történetet. Pont jó.
Vastagság, terjedelem: 5 / 5

Nekem egy kicsit mindig nehéz volt visszazökkenni a könyvbe (kb. két részletben olvastam el, a karácsonyi ünnepek alatt nem volt rá idő), nem tudom megmondani, hogy miért, de pár oldal után már feloldódtam és beszippantott.
Élvezhetőség: 4 / 5

Rendkívül cselekménydús és pörgős az egész könyv. Kicsit kétkedve kezdtem bele, mert mégiscsak a Mikulásról milyen könyvet lehet írni? De az aggodalmam teljesen alaptalannak bizonyult, mivel amint elkezdi az ember olvasni, csakhamar azt veszi észre, hogy falja a lapokat.
Élvezhetőség: 5 / 5

A történet egyedi, bár ahogy már írtam, kicsit furcsa volt az általam megismert történelem miatt, viszont szépen voltak összefonva a szálak és a szereplők. A középkorban játszódik a keresztes háborúk idején, van Notre Dame, a firenzei hullazabáló Leonardo (na, ő vajon ki lehet? - Naugye), északi vérfarkas, dzsinnek, boszorkányok - egy nagy olvasztótégely az egész. Noha szerintem sehol sem voltak leírva országok vagy városnevek, engem egy picit zavart ez a "mindent-egybe"-dolog, de túl tudtam magam tenni rajta (ha már felismerek ezt-azt a való világból, akkor szeretem elképzelni, hogy az tényleg úgy is van, és nem tudtam nem a tatai tóra gondolni az "Öreg-tó"-t olvasva, hiába tudtam, hogy a hasonlóság ellenére ez nem az lesz. Vagy de? Nem, szerintem nem. Szeretem tudni, hol játszódnak a dolgok, na :) )
Szóval tényleg van itt minden, újításnak nem rossz, de lehet, hogy lesz, akit ez zavarni fog.
A történet amúgy jó, egyedi, jó volt olvasni a végkifejletet, a karakterek picit távoliak voltak, talán Ramposzt tudtam a leginkább megszeretni, de ez nem csoda, őt csak szeretni lehet (kivéve ha megitatja veled a saját pisádat) :)
Történet, karakterek, világ: 4 / 5

A világ nagyon jól ki van találva, a karakterek pedig szintén jól sikerültek. Kicsit ebben talán hasonlít a Hetedíziglenre is, mert ott is az ismert legendák és legendai alakok jöttek szembe, mint Atlantisz, ősi idegenek, stb. és ezzel vált a történet hihetőbbé. Itt is több ismerős dologgal találkozhatunk, úgy mint pl. dzsinnek, mágusok, egyiptomi piramisok, farkasember, viking berzerker, boszorkány, stb. A történet ahogy már írtam pörgős, és nem szűkölködik fordulatokban. SPOILER:  Egyedüli rész talán csak a vámpíros jelent volt Santa régi barátjával, amit nemigen tudtam hova tenni és nem igazán éreztem, hogy fontos része lenne a könyvnek.
Történet, karakterek, világ: 4 / 5

Pár oldal után el lehet benne merülni, nekem tényleg kellett hozzá pár oldal, amíg minden olyan idegennek és távolinak hatott, de utána pörögnek a lapok és nehéz letenni az éjjeli szekrény polcára
Letehetetlenség: 4 / 5


Nagyon olvastatja magát és nem szívesen hagyja abba az ember az olvasást, de nem letehetetlen.
Letehetetlenség: 4 / 5

A borító szép munka, részletes, nagyon barátságos, talán kicsit akciósabb jobb lett volna, hogy ne keltse azt a téves képzetet, hogy ez egy családregény lesz egy alternatív Mikulással. A helyesírás is rendben van, elgépelések előfordulnak, de nem vészes.
Szerkesztés: 4 / 5

Szépen összerakott könyv, nekem semmilyen bajom nem volt vele.
Szerkesztés: 5 / 5

 Összesen: 25 / 30


Összesen: 28 / 30

Ünnepekre jó kis olvasmány, takaróalábújós, forróteaolvasós, de nem a mesés fajtából, annál azért komorabb egy pici fanyar humorral megfűszerezve.
Ez első kötete egy trilógiának. Nekem ez befejezettnek tűnik, megállja a helyét egymagában is, viszont ha jók az információim, akkor a következő kötet Klaus Santo gyerekkoráról fog szólni, ami viszont érdekel, nagyon kíváncsi vagyok a miértekre :)

Utóirat: Nagyon-nagyon megörültem, hogy az író és a szerkesztő is tisztában van alapvető biológiai dolgokkal, nagyon ügyesen használták pl. az őzbak szót... Aztán egyszer csak lett belőle tehén is. Mármint az őzből. Először azt hittem, hogy elírás, de amikor már másodszor láttam, akkor rájöttem, hogy nem... Légyszi-légyszi javítsátok majd a következő kiadásban, mert nem mutat szépen és zavarja csöpp lelkemet (a'sszem 164. oldal) - Nem tartottam volna igazságosnak, ha itt nem említem meg, amikor anno az egyik Hearne-könyvnél már kifakadtam ugyanez miatt...
Egy trilógia első része, érdemes belekezdeni. Azt tudni kell, hogy bár a Mikulásról szól, de ez nem egy gyerekmese, viszont azoknak, akik egy sötét középkorbeli izgalmas, boszorkányos, pörgős, sötét hangulatú fantasyra vágynak, azoknak ideális.



Idézetek

Pár kedvet hozó, vagy éppen elrettentő idézet, véletlenszerűen. És Spoilermentesen!


"A telihold fénye áttört a hófellegek között, és megcsillant a falra erősített, hosszú lovagi kard pengéjén." (első mondat)



"– Talán tagadod, hogy a latin femina szót a fides és a minus szavakból kell levezetni? Hát mit tanultál az egyetemen, csak a lábadat lógattad? Kevés a hűségük! Már a puszta nevük is mutatja, hogy a nőknek gyengébb a hitük. És ráadásul a nők kielégíthetetlenek! Kéj-só-vá-rak!"



– Már hogyan lennék cigány?
Johanna megcsóválta a fejét, egy pillanatra belépett a kocsma ajtaján, majd egy fényesre csiszolt, csillogó óntállal bukkant elő.
– Jobb ez, mint a tükör. Nézd meg ebben magad.
Ramposz megragadta a lány kezét, és a tálat odatartotta az arca elé.
– Hé, tényleg. Cigány vagyok!… Dikk mán, milyen jóképű!




– Haeresis maxima est opera maleficarum non credere! A legnagyobb eretnekség, ha nem hiszel a rossz asszonyok létezésében! Neked is tudnod kellene, hogy a nők alantas szörnyetegek! Nem is emberek, kezdettől fogva a sátán oldalán állnak! Benne van a Bibliában! Ezt írja Aquinói Tamás, Augustinus, de még Arisztotelész is!
– Arisztotelész semmi ilyet nem írt! – pattant fel Leonardo.
– Te ne szólj ebbe bele, hullazabáló! Örülj, hogy még élsz, firenzei! Máglyán volna a helyed, a boszorkányok között!




Az ismeretlen megtorpant. Hátrafordult, és elmosolyodott. Valósággal ragyogtak a fogai. A szél belekapott a göndör fürtjeibe és egy pillanatra úgy tűnt, mintha két rövid kecskeszarv meredt volna a magasba a feje közepén.
– Ramposz. Ramposznak hívnak.Valaki hátulról átölelte Ramposz derekát. A fiatalember azonnal megismerte Johanna illatát.
– Micsoda név az, hogy Ramposz? – suttogta a fülébe a lány.
– Nagyon jó név – felelte a férfi. – Nincs belőle sok. Könnyű megjegyezni.




Hanse hátratándorodott, és a homlokához kapott.
– Minek ez a létra, mit akarsz vele? – kérdezte gyanakodva.
– Meg akarom nyalni a Hold fenekét, mit akarnék! – csattant fel Ramposz. – Én aztán semmit, neked hoztam.



Képek


Tamás Kolozsvári, Wheat Miracle of St. Nicholas of Myra, 1427. Tempera on wood,Christian Museum, Esztergom, Hungary.

Witch Hunt Exhibition
http://www.londontown.com/LondonEvents/Witch-Hunt-Exhibition/151f9/
Picture Of The Middle Ages wallpaper
http://wallpaperswide.com/picture_of_the_middle_ages-wallpapers.html
Templomos lovagok
http://counterstrikealamy.mypage.cz/menu/zahady/rad-templarov
saracen warriors by byzantinum
www.deviantart.com/art/saracen-warriors-153787738


Nincsenek megjegyzések: