Vélemény - Pro & Kontra - Robert Holdstock: Mitágó-erdő


Fülszöveg




Az Anglia egyik utolsó ősi vadonjaként ismert Ryhope-erdő rejtélye felemésztette George Huxley életét. Halála után két felnőtt fia nem csak a rengeteg szélén álló Tölgylakot örökli tőle, hanem megszállottságát is: amikor megsejtik, hogy a kihaltnak hitt állatok és ősi mítoszok hősei által benépesített erdő miféle titkot rejt, nem tudnak ellenállni a kísértésnek. Egymás után maguk is bemerészkednek a fák közé, és amit odabenn találnak, az furcsább és veszélyesebb, mint valaha is gondolták volna.

Robert Holdstock World Fantasy-díjas regényét a huszadik század legfontosabb fantasyjei között tartják számon, a szerzőről Angliában tavaly díjat neveztek el.



Műfaj: szórakoztató irodalom, fantasy
Kiadó: Gabo, 2013.
Oldalak száma: 368 oldal
Eredeti cím: Mythago Wood
Saját példány
Beleolvasni a kiadó honlapján (itt) tudsz (14 oldal - 1. fejezet)

Vélemény


Nagyon kíváncsi voltam erre az erdős történetre.
Az erdő veszélyes, viszont engem megnyugtat, nagyon titokzatos, de felszabadító, olyan ősi (még a maiak is), mégis megvan a maga rendje.
Aztán ha már erdő, akkor ott van még Bakacsin-erdő és Fangorn Tolkientól, úgyhogy igazából magam sem tudom, hogy mit vártam, talán valahogy a kettő keverékét egy kis Fekete Istvánnal súlyozva... Megkaptam? Talán igen, talán nem...




Ez egy nagyon szokatlan hangulatú és stílusú, sötét fantasy, nem volt rossz, és azt sem lehet mondani róla, hogy amikor olvastam ne ragadott volna magával.  Mégsem tudta magát velem maradéktalanul megkedveltetni. A kedvenc karakterem sem a főhős volt benne, hanem Guiwenneth, a vörös hajú mitágó lány.

Kicsit lehet először zagyvának vagy nehezen emészthetőnek tűnik, kicsit lassú folyású és kusza, de nem hiába nyert megannyi díjat, a maga nemében egyedülálló, legalábbis én még nem olvastam hasonlót.

Jó könyv na, bár borongós, mögöttes mélyebb tartalommal és kell idő az emésztéséhez.







Ez az a pont, amivel én most hadilábon állok. Kicsit utánanéztem a dolgoknak és a könyv mélyén nagyon is megbújik a pszickológia, jungi archeotípusok meg ilyenek - ne ijedjetek meg, ha még nem hallottatok róla, én sem (egyáltalán nem vagyok humán beállítottságú), viszont a könyv hatására kicsit utánaolvastam, ha másért nem is, akkor ezért megérte. Ha előtanulmány nélkül kezded el, az sem baj, de kiegészítésnek szerintem megéri utánanézni egy kicsit a pszchológiának.
Szóval nem tudom. Legyen négy, kicsit most megzavarodtam...
Logikus történetvezetés: 4 / 5

Kicsit furcsa, kicsit kusza. Olyan, mintha egy történetnek csak egy szelete tárulna elénk. Amit meg lehetett tudni az erdőről, az végül is megmagyarázza a dolgokat és így áttekinthetőbbé vált minden, de az az érzés maradt bennem az olvasás után is, hogy ez így nem teljesen kerek.
Logikus történetvezetés: 4 / 5

Kényelmes könyv három fő fejezetre bontva, én is kb. így olvastam el. Mindhárom fejezetnek megvan a maga kis lényege (és pszichológiája), ebbe most nem mennék bele (érdemben nem is tudnék).
Talán az első rész inkább a családról, az apa-fiú és testvéri kapcsolatokról szól, a második a szerelemről, a harmadik pedig egy ősi utazásra visz mitológiákkal, "ősemberséggel".
Olvasni jó volt, nem száraz, szépen kitölti a könyvet, de biztos van, akinek egyik-egyik fő fejezet kissé unalmasnak fog tűnni, nekem nem volt vele problémám, a vége kicsit talán meghökkentő és összecsapott
Vastagság, terjedelem: 4 / 5

Méretre nem nagy, kényelmes fogású, kicsit rövid, de ilyen stílusú könyvből szerintem egyszerre nem is kell többet olvasni.
Vastagság, terjedelem: 5 / 5

A könyv olvastatta magát, én mindhárom részt szerettem
Élvezhetőség: 4 / 5

Én élveztem a furcsaságai ellenére is, kicsit elborult, kicsit depresszív, de mégis elég élvezetes.
Élvezhetőség: 4 / 5

Ha csak kalandregényként olvasod egy pici fantasyval megszórva, semmi gond, de ha van némi pszichológiai jártasságod, talán felfedezel benne még valami pluszt.
A maga nemében egyedi könyv, nem olvastam még hasonlót.
A karakterek viszont sablonosak, én nem tudtam megkedvelni sem a kicsit őrült, érzéketlen apát, sem a harcos hercegnőt, sem a két marakodó fiút. Nem adtak számomra semmi pluszt, nem igazán érdekelt a sorsuk, talán a könyv végén izgultam csak kicsit értük, de akkor meg már pont vége lett...
Történet, karakterek, világ: 4 / 5

Ez az a történet, aminek nem könnyű összefoglalni a történetét pár szóban, mert ahhoz túl összetett. Láthatóan az író jól kitalálta a világát és nem kevés munkája van benne. A karakterek nekem nem tetszettek, egyik sem volt szimpatikus Guiwenneth-et leszámítva. A világ nagyon érdekes és nyomasztó, és persze varázslatos is.
Történet, karakterek, világ: 4 / 5

Kicsit lassabb folyású történet, ami nem is csoda, hiszen nem mostanában íródott (eltelt már pár évtized az első kiadás óta), engem kicsit Tolkien menni-menni-menni stílusára emlékeztetett, bár Tolkiennak (számomra) még volt egy kis plussza, ami miatt ez egyáltalán nem volt zavaró, itt viszont ez hiányzott...
Letehetetlenség: 4 / 5


Szívesen olvastam, el is fogyasztottam gyorsan, nem mondom, hogy nem volt olyan rész, amikor ne éreztem volna, hogy kicsit lassabban csordogál a történet és ez által ne zökkentem volna ki kicsit, de összességében elég jó könyv.
Letehetetlenség: 4 / 5

Sokat gondolkodtam, hogy mit mondjak a borítóról... Valamiért kicsit a logós fantasyk jutnak róla eszembe első pillantásra, amiket nagyon nem kedvelek és nem is akarom észrevenni a polcon, jobban megnézve viszont visszaadja az erdő varázsát, nem ereszt, ahogy a Rhyope-erdő sem, így végül is elérte a célját...
Fordításról-szerkesztésről nem nagyon tudok mit írni, nem vettem észre semmilyen nagy bakit, hibát
Szerkesztés: 4 / 5

Ez egy rendesen összerakott könyv, nekem semmi bajom nem volt vele.
Szerkesztés: 5 / 5

Összesen: 24 / 30


Összesen: 26 / 30

Kaptam egy csöpp Tolkient, egy pici Jungot, de ha Fekete Istvánt is vársz, akkor csalódni fogsz, az erdei élet igazi oldala nem kapott szerepet, csak a képzeletben megjelent mitágók kelnek életre, nincs Vuk, Kele és Uhu.

Érdekes könyv volt és biztosan sajnálnám, ha kimaradt volna az olvasmányaim közül, nem hiába nyerte a díjakat, viszont a szereplők miatt mégsem fog a kedvenceim közé tartozni. A folytatásokra viszont vevő vagyok, érdekel az erdő sorsa, múltja, jövője, szerencsére a szereplők újak lesznek, a hangulat pedig sokkal borúsabb. Rettegni akarok vagy depizni. Valami elborultat várok. Úgyhogy kívánságlistára felírva.

Kiknek ajánlom? Nem is tudom... Biztos, hogy nem ifjúsági könyv, ha igazán be akarjátok fogadni, kell egy kis élettapasztalat. Ha szeretitek az irritáló, egysíkú szereplőket, akkor bátran emeljétek le a polcról, ha pedig kicsit kalandoznátok a pszichológia világában, mindenképpen szerezzétek be.
Huh, máskor egy év alatt összesen nem írom le ennyiszer a pszichológia szót... :D
Azoknak ajánlom, akik kíváncsiak a kicsit szokatlanabb hangulatú, történetű könyvekre; fantasy kedvelőknek; és azoknak is, akik nem bánják, ha a történet olykor kicsit komótosabban halad.

Én mindenképpen el fogom olvasni a többi részt is.


Ajánló

Ha hasonlót keresel, itt keresgélhetsz


  • J. R. R. Tolkien: A gyűrűk ura - Igen, nagy klasszikus, viszont ha már ősi erdők, akkor Fangorn miatt itt a helye

  • Kleinheincz Csilla: Ólomerdő - hangulatában kicsit emlékeztetett - mitológia, erdő és mindkettőt emészteni kell (itt írtunk róla)

  • Stephen Lawhead: Albion dala trilógia  - itt is van mitológia, különös lények, titkos átjáró egy más világba, és olyan "brit"


Idézetek

Pár kedvet hozó, vagy éppen elrettentő idézet, véletlenszerűen. És Spoilermentesen!


"Azonnal el kell jönnöd a Lakba." (első mondat)





"– Az eljövendő években mindent elmondnak majd. De a mesének mostan még nincs vége."



"Úgy képzelem, hogy a két nép együttes indulatai hozzák létre a mitágókat, de azok kétségkívül ahhoz a félhez húznak, amelyik kultúrája mélyebben gyökerezik abban, ami szerintem a ley mátrix lehet – ezért születik Arthur a britek megsegítésére a szászok ellen, majd ezért keletkezik a Csuklyás a szászok védelmére a normann hódítók ellen."




"A mitágókat a gyűlölet és rettegés hatalma szüli, és az ősvadonban öltenek testet, amelyből vagy kilépnek a nagyvilágba – mint Arthur, avagy Arthorius-alak, a medvehős, aki népek vezetésére termett –, vagy megbújnak természetes élőhelyükön, megtestesítve a mindenkori jóreménységet."




"– Ez egy őstölgyes, Steve, olyan vadon, amit sosem érintett emberkéz, azokból az időkből, amikor még ezt az egész vidéket hatalmas lomberdők borították, tölgy és kőris, bodza, berkenye és galagonya… (…) Több, mint 250 hektárnyi erdő terül el a szomszédságunkban ezekből a fákból, egészen Grimley határáig. 250 hektárnyi eredeti, jégkorszak utáni ősvadon, érinthetetlenül és feltáratlanul évezredek óta. (…) Ellenállva minden változásnak."


Képek

Robert Holdstock - wiki



angol borító
angol borító


angol borító
angol borító


cseh borító
spanyol borító


francia borító
francia borító


olasz borító
román borító


lett borító



Oak Lodge by oshuna
oshuna.deviantart.com/art/Oak-Lodge-177259947
..Mythago Wood.. by ShaneGallagher
shanegallagher.deviantart.com/art/Mythago-Wood-167845419
Ryhope Wood by carlcom66
carlcom66.deviantart.com/art/Ryhope-Wood-304699434
Urscumug by SergiyKrykun
sergiykrykun.deviantart.com/art/Urscumug-445087133
Urscumug by GoranGligovic
gorangligovic.deviantart.com/art/Urscumug-382657288



Nincsenek megjegyzések: